Na czym polegają zajęcia korekcyjno - kompensacyjne?
Warunkiem rozpoczęcia pracy terapeutycznej z dzieckiem jest przeprowadzenie diagnozy psychopedagogicznej stwierdzającej jego trudności. Punktem wyjścia do prowadzenia zajęć są zalecenia zawarte w wydanej rodzicowi opinii.
Przed rozpoczęciem zajęć korekcyjno – kompensacyjnych ważna jest rozmowa terapeuty z rodzicem dziecka. Dla terapeuty istotne jest, jak dziecko funkcjonuje z punktu widzenia jego opiekuna: czy jest samodzielne (np. czy samo pakuje plecak do szkoły, czy nie zapomina potrzebnych do szkoły przedmiotów, jak odrabia prace domowe – samo, czy w asyście rodziców, ile czasu mu to zajmuje, czy i jak często odrywa się od odrabiania lekcji, czym się wtedy zajmuje), czym się interesuje, czy ma, a jeśli tak to jakie zajęcia pozalekcyjne, jak funkcjonuje w szkole itp.
Zajęcia z dzieckiem odbywają się indywidualnie, jeden, a niekiedy dwa razy w tygodniu, w zależności od potrzeb. Ważne jest, aby terapia była prowadzona regularnie (jeśli zajęcia odbywają się z przerwami, zamierzony efekt jest zdecydowanie trudniejszy do osiągnięcia). W czasie zajęć terapeuta proponuje uczestnikowi ćwiczenia i zadania dostosowane do jego indywidualnych możliwości i potrzeb. Są to odpowiednio dobrane gry i zabawy, wykorzystuje się też materiał konkretny, typowo szkolny. Ważne jest, aby materiał był dla dziecka atrakcyjny, aby z zainteresowaniem przystępowało do jego wykonania. Celem zajęć jest poprawa nie tylko szkolnego funkcjonowania dziecka, ale również, a może przede wszystkim jego funkcjonowania emocjonalnego.
Istotnym elementem terapii jest ścisła współpraca rodziców z prowadzącym zajęcia. Terapeuta jest nie tylko opiekunem dziecka, ale także jego rodziców. Niezwykle cenne są informacje od rodziców, co istotnego dzieje się w życiu dziecka zarówno szkolnym, jak i pozaszkolnym. Bardzo ważne jest wykonywanie zaleceń terapeuty w domu. Ważna jest praca własna. W trakcie realizacji zajęć terapeuta informuje na bieżąco rodzica o postępach dziecka, spostrzeżeniach z przebiegu zajęć.
Opracowała Lidia Utrat-Milecka