Dyskalkulia
Terapia matematyczna – im wcześniej ją rozpoczniemy, tym szybciej trudności w nauce matematyki zostaną zniwelowane. Najważniejszym elementem terapii jest współpraca między rodzicami, dzieckiem i terapeutą, a także nauczycielem. Oznacza to, że wszystkie działania terapeutyczne, których celem jest poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie uczenia się matematyki, powinny odbywać się nie tylko na zajęciach z terapeutą, ale również w domu, czy w szkole.
Dla kogo?
Dla dzieci z klas „0”, I-III i młodzieży z klas IV-VI mających specyficzne trudności w nauce pod postacią dyskalkulii, trudności w nauce matematyki o różnym podłożu np. specyficzne trudności w nauce czytania (dysleksja), a także ryzyko ich wystąpienia.
Terapia wskazana jest dla dzieci, u których matematyka wywołuje duże napięcie emocjonalne, wysoki poziom stresu, ogromną niechęć do wysiłku intelektualnego.
Cele:
- Wyciszanie lękowych nastawień do zadań
- Kształtowanie odporności emocjonalnej
- Trening rozumowania
- Kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych
- Kształtowanie umiejętności praktycznych
- Budowanie wiary we własne możliwości
- Podnoszenie motywacji do nauki matematyki
Jak wygląda terapia?
Na podstawie badań diagnostycznych, terapeuta przygotowuje indywidualny program terapii, dostosowany do potrzeb konkretnego dziecka. Sama terapia opiera się na specjalnych zabawach, grach, eksperymentach, których celem jest osiągnięcie przez dziecko pełnej dojrzałości do uczenia się matematyki na sposób szkolny a następnie odbywa się rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych. Działania terapeutyczne polegają również na rozwijaniu logicznego myślenia, rozwiązywaniu zadań i łamigłówek matematycznych, a także samodzielnemu ich układaniu. Terapia przeprowadzana jest przez wykwalifikowanego terapeutę, który stosuje metodykę profesor E. Gruszczyk -Kolczyńskiej.