Trudności w uczeniu się matematyki
Niektóre dzieci, korzystające z zajęć terapii pedagogicznej, wymagają usprawniania funkcji percepcyjno- motorycznych ze względu na trudności w uczeniu się matematyki. Wskazania do zajęć terapii matematycznej poprzedza wnikliwa diagnoza psychologiczno-pedagogiczna, której wynikiem są m.in. zalecenia do pracy terapeutycznej ukierunkowane na wspomaganie zaburzonych funkcji.
Diagnozowani uczniowie często mają problemy z:
- opanowaniem pojęcia liczby i systemu liczbowego,
- dokonywaniem obliczeń,
- rozwiązywaniem zadań tekstowych,
- posługiwaniem się miarami, figurami i przestrzenią,
- porządkowaniem danych.
U dzieci doświadczających niepowodzeń szkolnych, w tym trudności w uczeniu się matematyki, często kształtuje się niska samoocena, spada motywacja do nauki, pojawiają się zaburzenia emocjonalne. Zadaniem terapeuty rozpoczynającego zajęcia jest nawiązanie z dzieckiem dobrej relacji, stworzenie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Terapia prowadzona jest według zasad, które sprzyjają pokonaniu trudności i bazują na indywidualnych doświadczeniach dziecka. Bardzo ważne jest aby uczeń podczas zajęć mówił o tym co spostrzega, czuje i myśli, po to aby zrozumiał sens wykonywanych czynności. Cały proces wspomagania dziecka przebiega w oparciu o prawidłowości rozwojowe. Zadania stawiane przed uczniem w trakcie zajęć są dostosowane do jego możliwości, mieszczą się w tzw. strefie najbliższego rozwoju. Terapeuta stara się nauczyć dziecko czerpania satysfakcji z doprowadzenia zadania do końca. Ponieważ funkcjonowanie umysłowe jest ściśle związane z emocjonalnym prowadzący zajęcia stara się kształtować odporność emocjonalną, umiejętność racjonalnego zachowania, systematyczność. Podczas terapii stosuje się oddziaływanie polisensoryczne (wielozmysłowe), umożliwiające uruchomienie się mechanizmów kompensacyjnych. Oznacza to wykorzystanie różnorodnych, ciekawych pomocy dydaktycznych, gier i zabaw angażujących wszystkie zmysły.
W zależności od postawionej diagnozy i wieku dziecka terapia matematyczna zajmuje się obszarami takimi jak:
- orientacja przestrzenna (w tym kształtowanie schematu swego ciała)
- rytmy (w tym dostrzeganie regularności, rytmiczna organizacja czasu)
- kształtowanie umiejętności liczenia (w tym dodawanie i odejmowanie od rachowania konkretnych przedmiotów do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy)
- łączenie przyczyny ze skutkiem, przewidywanie następstw
- wspomaganie operacyjnego rozumowania
- mierzenie długości, ważenie, mierzenie płynów
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i definiowania
- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych
- kształtowanie pojęć geometrycznych
- tworzenie gier z czynnościami matematycznymi przez dzieci
- zapisywanie czynności matematycznych
Celem terapii pedagogicznej w zakresie matematyki jest stopniowa adaptacja do wymagań edukacyjnych z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i ograniczeń rozwojowych dziecka. Proces korekcyjno – kompensacyjny ma nie tylko pomóc uczniowi w radzeniu sobie z matematyką, ale także wzmocnić poczucie kompetencji, pobudzać aktywność umysłową, rozwijać myślenie logiczne, wiarę we własne możliwości, odporność na sytuacje trudne.
Terapia pedagogiczna trudności w uczeniu się matematyki powinna odbywać się w formie zajęć indywidualnych.
Opracowała Małgorzata Janiszewska